1. Hvem skal du købe fra?
Når det kommer til indkøb af lagerløsninger, er det som køber vigtigt at forstå hvor udstyret produceres. I processens tidlige stadie er det en nøglefaktor at lave research på virksomhederne.
Nu er et godt tidspunkt at finde ud af hvor virksomhederne har base i forhold til din forretning, samt deres omdømme og hvor veletableret de er. Det kan bl.a. ses gennem anmeldelser, kundeudtalelser og case studies.
Ved at vælge en lokal leverandør opnår du fordele som kortere transport hvilket giver færre transportomkostninger, samt mere lokal support fra leverandøren. Det er også en god måde for lokale forretninger og producenter til at støtte hinanden.
Imidlertid er en lokal leverandør ikke nødvendigvis den mest ideelle løsning for dig. Det afhænger af flere faktorer som f.eks. projektets størrelse: kan en lokal leverandør håndtere et projekt af jeres størrelse? Har de varerne på lager? Hvis ikke skal materialerne måske importeres. Hver af disse faktorer vil give et indblik i processens tidslinie, fra koncept til udførelse.
2. Tilbudsgivning og prisfastsættelse
Vi anbefaler at indhente tilbud fra flere leverandører, hvor en sammenligning af priser giver dig et overblik over hvad hver virksomhed tilbyder, samt ikke mindst forskellene mellem dem. Der kan være forskel på hvad tilbuddet dækker, så husk at tjekke poster som montage, materialer og transport.
Der er flere punkter der skal overvejes. Er prisen f.eks. fast eller underlagt markedsafvigelser. Virksomhederne har været tilbøjelige til at ændre tilbudsprocesser på grund af globale problemer, der påvirker industrien, såsom stigende stålpriser eller stigende globale valutakurser. Det er også vigtigt at kende tilbuddets gyldighed, der afgører den mængde af tid du har til at gennemgå specifikationer og pris.
3. Kend dine antal
En udregning af den nødvendige lagerkapacitet på dit lager i form af hvor meget vægt det kan tage, størrelsen på produkterne og hvor meget der kræver opbevaring, giver leverandøren et indblik i hvordan din forretning fungerer, og hvad du behov for, for at kunne forbedre effektiviteten.
Dette giver også mulighed for at fremtidssikre din virksomhed, hvilket tillader dig at planlægge for de næste 3-5 år og giver fleksibilitet, hvis du ønsker at udvide på et senere tidspunkt.
4. Projektplan
Når du henvender dig til en leverandør, så vær forberedt med en tidsplan over alle projektets stadier - fra den tidlige opstart til den endelige overgivelse. Dette giver ikke kun leverandøren et startpunkt, men også en mulighed for at sætte realistiske tidsfrister, når først ordren er afgivet.
Produktionsvirksomheder kører med forskellige leveringstider der er et resultat af faktorer som lagerkapacitet og produktionsapparat. Dette kan også være en vigtig faktor i dit valg af leverandør.
Som et udgangspunkt forløbet et projekt i henhold til tidsplanen. Dette er dog ikke altid tilfældet i den virkelige verden. Her kan der både opstå forsinkelser i transporten eller begrænset lager på leveringstidspunktet. Derfor er det vigtigt at vælge en leverandør der er kendt for en god kommunikation, så du er altid er fuldt opdateret på projektets forløb.
5. Kvalitetstjek
Mens behov altid er forskellige, er der altid et universelt krav, og det er kvalitet. Det er vigtigt at finde en leverandør der enten overholder International Organisation of Standardisation, en verdensomsluttende sammenslutning af nationale standardiseringsorganer fra 156 lande.
Eller overholder lokal lovgivning om sikkerhed og stabilitet, f.eks. identificeres de europæiske standarder med et EN nr.
Valget af en leverandør af lagerløsninger der overholder kendte standarder, vil ikke kun garantere dig produkter af høj kvalitet, men også give dig fordelen af mange års brancheerfaring der kommer dit projekt tilgode.
Det kan være tidskrævende at researche på den ideelle leverandør af lagerløsninger til dig og din virksomheds behov, men slutresultatet vil være værd at vente på .