Enhver plukkefejl koster penge i et eller andet omfang. Hvis der sendes flere artikler end bestilt, bliver kunden sikkert glad over at få gratis produkter, men det påvirker til gengæld lønsomheden, og lagerbeholdningen bliver forkert.
Hvis det er omvendt at der sendes for få eller forkerte varer, får du ikke bare en utilfreds kunde, men må også bruge tid på at rette op på fejlen. Du må måske tilbyde kompensation og også i dette tilfælde skal lagerbeholdningen justeres.
Alle systemer der involverer menneskelig handling producerer fejl. Det er praktisk taget umuligt at være 100 procent præcis 100 procent af tiden.
Ved at reducere de menneskelige fejl opnår du garanterede fordele i form af lønsomhed og bedre kundeservice.
Så hvordan kan du mindske plukkefejl på lageret?
Trin 1: måling og registrering
Mål og registrer alle fejl, der sker samt hvor de sker. Du kan kortlægge antal og procentdel af fejl og måske sammenligne disse oplysninger med hvor og hvornår i plukkeprocessen fejlen indtraf og i hvilken proces.
Med udgangspunkt i denne information kan du måske se et mønster og træffe foranstaltninger. F.eks. kan det være at nogle af medarbejderne gentager samme fejl der kan fjernes gennem mere uddannelse.
Indsamling og analyse af data om plukkefejl på konsekvent og systematisk vis er et godt første trin på vejen mod at reducere antal plukkefejl.
Trin 2: skab engagement
Måling af plukkefejl samt hvor og hvordan de sker er i alles interesse, og det er vigtigt at dette budskab formidles til alle medarbejdere, så du får deres støtte.
Understreg at I er et team der sammen arbejder på at reducere fejl. Forklar at formålet er at identificere specifikke årsager, og at processen vil indeholde ekstra uddannelse til de der har behov for det - ikke nødvendigvis alle.
Skab et tillidsfuldt miljø, hvor medarbejderne føler sig trygge ved at erkende egne fejl, og ikke i stedet prøver på at skjule dem. På den måde kan fejl hurtigt korrigeres.
Husk også at lytte til personalets input. De har måske identificeret dele af processen, hvor fejlrisikoen er større og har forslag til forbedringer som kan bidrage til at mindske fejl.
Trin 3: skab et godt arbejdsmiljø
Vort arbejdsmiljø har stor indflydelse på vor trivsel og dermed vor præstation. Hvordan kan du forbedre arbejdsmiljøet på lageret?
Har medarbejderne adgang til et hyggeligt personalerum? Er lageret rent? Er belysningen god? Du kan måske lægge måtter på betongulvet? Sådanne små forandringer påvirker arbejdsmiljøet i positiv retning og øger medarbejdernes motivation. Og motiverede mennesker laver færre fejl.
Trin 4: lav et grundigt tjek af dine systemer
Hvornår har du sidst lavet et grundigt tjek af lagerprocesserne, med kritiske og objektive øjne?
Med en omfattende analyse af virksomhedens funktioner kan du identificere områder med potentiale for forbedringer, der ikke kun mindsker antal plukkefejl, men der kan skabe fordele for hele organisationen.
At noget altid er gjort på en vis måde betyder ikke, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved metoden, eller at processen ikke skal undersøges.
Gennemgå alle trin i processerne, gå ned på lagergulvet og observer hvordan hvert trin fungerer i praksis, og - vigtigst af alt - tal med dine medarbejdere! De har helt sikkert en del gode ideer, der skal overvejes.
Trin 5: indfør kontrolsystem
En fremgangsmåde til at reducere antal fejl er at indføre et kontrolsystem, der indebærer at alle plukkede ordrer kontrolleres en ekstra gang. Indførelsen af et sådant ekstra trin kan dog forsene processen og vise sig kontraproduktivt. Det du vinder i færre plukkefejl, kan tabes i effektivitet, så enkelt er det.
Et alternativ er stikprøvekontrol. Der findes to fordele ved dette: for det første kan visse fejl opfanges. For det andet bliver medarbejderne mere omhyggelige, når de ved at der er stikprøvekontrol.
Trin 6: få styr på hvor og hvornår fejl indtræffer
Det er ikke alle fejl, der sker under plukkeprocessen. Du skal også kigge nøje på varemodtagelse og -forsendelse, og ikke mindst alle processerne imellem.
Trin 7: anvend det rette udstyr
Indtil nu har vi talt om fejl der tilskrives mennesker og processer. Men hvordan er det med udstyret, der anvendes på lageret? Hvis du ikke anvender det bedste udstyr til netop din virksomhed (både til opbevaring og håndtering) og ikke optimerer pladsudnyttelsen på lageret, øges risikoen for fejl.
Automation kan f.eks. reducere antal plukkefejl, fordi den menneskelige faktor er elimineret fra processen.
Tilsammen kan ovenstående syv, relativt enkle trin bidrage til at reducere plukkefejl på dit lager, og derigennem forbedre virksomhedens effektivitet og lønsomhed.