Jørgen Hansen Biler rettede henvendelse til Constructor og bad teknikerne designe mobile dækreoler til en nye bygning, der skulle huse både en servicehal og dæklager.
Hallen blev opført som resultat af en cost/benefit analyse, der bl.a. afslørede et større tidsspilde, når mekanikerne skulle hente og bringe hjul fra containere, anbragt på den modsatte side af værkstedet.
Udfordringen for Constructor’s team var at optimere dæklageret i den 300 m2 store bygning, og samtidig minimere transporten af kundehjul for mekanikerne.
“En mobil løsning udnytter pladsen bedst mulig”, forklarer Henrik Skov Jensen. “Den består af pallereoler, der er monteret på vogne, der løber på skinner i gulvet. Disse vogne er elektrisk drevne og betjenes med et kontrolpanel. Selve dækpallerne er anbragt i en afstand, der gør det muligt at håndtere dem med gaffeltruck eller stabler.
Dækreolerne betjenes af en enkelt truckfører, som henter eller bringer pallen med et sæt hjul. Når trucken forlader gangen, trykker truckføreren på kontrolpanelet, og systemet åbner en ny gang, mens truckføreren kører pallen ud af lagerhallen.”
Dækhotellet hos Jørgen Hansen Biler kan opbevare op til 700 sæt kundehjul, fordelt på seks rækker af mobile dækreoler. Hver række rummer 54 sæt.
Dækhotellet hos Jørgen Hansen Biler kan opbevare op til 700 sæt kundehjul, fordelt på seks rækker af mobile dækreoler. Hver række rummer 54 sæt.
Værkstedet udfører mellem 10 og 12 hjulskift hver dag, og også her er arbejdsprocessen optimeret, da dækhotellet åbner en time før værkstedet. Det sikrer at kundehjulene er klar, når første bil triller ind på værkstedet til hjulskift.
Jørgen Hansen Biler er førende forhandler af bilmærkerne Mazda, Citroën og Suzuki.
Indehaver Jørgen Hansen fortæller: “De mobile dækreoler har givet os en række fordele som bedre kontrol med vore kundehjul, og dækkene opbevares nu tørt og sikkert, så dækkvaliteten ikke forringes. Samtidig er vi meget tilfreds med at vores dækopbevaring nu matcher vort showroom. Vejen hertil har ikke været uden udfordringer, f.eks. måtte vi gen-nivellere gulvet før skinner kunne lægges, men alt i alt er vi tilfredse med slutresultatet.”
Se den fulde case story her